Hoe belangrijk zijn remschijven bij een auto?

Je hebt vast wel eens te maken gehad met een reparatie bij de garage waarbij je remschijven vervangen moesten worden. Zuchtend van de reparatiekosten ga je akkoord, omdat het over het remsysteem gaat.

Maar zijn remschijven echt zo belangrijk? Wat doen deze onderdelen eigenlijk? 

Wat zijn remschijven?

Wat zijn remschijven?

Als je een kijkje neemt bij je voorwielen, zie je een glimmende schijf zitten. De remschijf bevindt zich tussen je wiel en een flens. Bij je achterwielen zul je de remschijven niet zien zitten omdat deze in een remtrommel geplaatst zijn. Deze trommel helpt bij de vertraging van de auto. De meeste vertraging wordt op de voorwielen uitgeoefend. 

Wat is de functie van een remschijf?

Een remschijf zorgt voor vertraging van de auto. Om de remschijven te vertragen wordt er gebruik gemaakt van remblokken. Wanneer er geremd wordt, komt er ook veel warmte vrij. De remschijven moeten zorgen voor een goede afvoering van deze hitte, die bij intensief / langdurig gebruik kan oplopen tot honderden graden!

Om nog beter hitte af te voeren wordt er steeds meer gebruik gemaakt van luchtgekoelde remschijven. Je kunt ook kiezen uit erg lichte remschijven die gemaakt zijn van koolstof.

De werking van remschijven

Wat als er slijtage optreedt of de remschijf kapot gaat?

Remschijven en remblokken dienen goed op elkaar te zijn afgestemd. Daarom worden bij het vervangen van remschijven ook de remblokken vaak vervangen. Als je met een versleten remblok namelijk op een remschijf gaat remmen, kan er een ongelijke slijtage plaatsvinden en is het remsysteem niet meer optimaal. Vooral bij hogere snelheden telt elke meter van de remafstand om ongelukken te voorkomen!

Maar ook het rijcomfort kan aanzienlijk verminderen: bij een oneven afgesleten remschijf kan dit zich uiten in een trillend gevoel bij remmen. Als je regelmatig een piepend of schurend geluid hoort bij het remmen, dan is het aan te raden om dit bij ons te laten controleren. Dit kunnen namelijk de slijtindicatoren zijn van de remblokken. Wanneer de blokken echt op zijn, zul je een metaalachtig geluid horen. Als je af en toe een schurend geluid hoort, kan dit roest zijn. Deze vormt zich vaak na een regenbui waarbij de auto een langere tijd niet heeft gereden.

Gerelateerde artikelen

Direct contact

Heb je vragen of wil je meer weten? Neem gerust contact met ons op.

of bel met 0528 23 15 33