Remschijven vervangen

De meeste mensen weten wel dat remblokken regelmatig moeten worden gecontroleerd en zo nodig vervangen. Maar op tijd de remschijven vervangen is net zo belangrijk. We leggen uit waarom.

Wat zijn remschijven en schijfremmen?

We kennen 2 soorten remsystemen voor een auto of camper; trommelremmen en schijfremmen. Trommelremmen komen soms alleen nog voor bij de achterwielen op oudere auto’s. Bij een trommelrem worden de zogenoemd remschoenen tegen de binnenkant gedrukt van de trommel waar de velg op gemonteerd is. Zodoende wordt er zoveel wrijving opgewekt dat het voertuig wordt afgeremd.

Bij een schijfrem worden remblokken van beide zijden tegen een speciale metalen schijf geperst die op de naaf is gemonteerd; de remschijf. Ook hier ontstaat weer zoveel wrijving dat het voertuig wordt afgeremd.

Principewerking remmen

Werking schijfrem

Er zijn ook 2 soorten schijfremmen, namelijk met een vaste remklauw en een zwevende. Bij een zwevende remklauw zit aan beide zijden van de schijf een remblokje in de klauw. Maar er wordt maar één van de twee door de oliedruk in de remcilinder tegen de schijf gedrukt. Het remblokje aan de andere kant wordt tegen de remschijf getrokken omdat de remklauw door een geleiding opzij beweegt op het moment dat het andere remblokje tegen de schijf wordt geperst.

De oliedruk wordt opgebouwd doordat je op het rempedaal trapt waardoor de hoofdcilinder van het remsysteem de remolie onder dezelfde hoge druk zet in alle remleidingen. Een rembekrachtiging zorgt ervoor dat je niet veel kracht nodig hebt om te remmen.

Bij een vaste remklauw worden beide remblokken dus door dezelfde hoge oliedruk in de remcilinders tegen de remschijf geperst. Het voordeel van dit systeem is dat de remblokken aan beide zijden even snel slijten, waar bij een zwevende klauw de bediende remblok sneller slijt dan de vaste.

Wanneer remschijf vervangen?

Het mag duidelijk zijn dat bij het remmen de remblokken iedere keer iets slijten en dat geldt ook voor de schijven. De schijven slijten echter minder snel dan de blokken waardoor deze ook vaker moeten worden vervangen. Wanneer de remblokken te veel zijn versleten zal een metalig geluid te horen zijn omdat je dan met metaal op metaal remt wat de remschijven beschadigt.
Remschijven moeten een bepaalde dikte hebben, voorgeschreven door de fabrikant van het voertuig. Hierbij gaat het om tienden van millimeters en is de dikte te klein, moet de schijf worden vervangen.

Een remschijf kan ook vervormd raken of krom door verkeerd gebruik. Zo kan het gebeuren dat na krachtig remmen en de schijven dus zeer warm worden, deze onregelmatig afkoelen doordat men de voet op de rem houdt. Daar waar de remblokken de remschijven blijven raken zal de schijf minder snel koelen dan de rest met mogelijk krom trekken tot gevolg. Ook wanneer met tijdens krachtig remmen door een plas rijdt kan dit gebeuren.

Een kromme of vervormde schijf merk je snel genoeg bij het remmen omdat er een trilling te voelen is die zelfs zo erg kan zijn dat de hele auto gaat schudden.
Een andere oorzaak kan aanlopende remblokken zijn omdat de remcilinders niet goed terugkomen in de oude positie. Soms merk je daar niets van en gaat het slijtageproces steeds sneller totdat je het wel hoort en het te laat is. Daarom is regelmatig onderhoud aan het remsysteem nodig.

remschijven-vervangen - oud-en-nieuw

Remschijf vervangen

De remschijf vervangen doe je niet zomaar even. Beter laat je het door een garage doen want er moet van alles worden gedemonteerd voordat de schijven kunnen worden verwijderd. Aanbevolen wordt om de remschijven aan beide zijden van het voertuig te gelijktijdig te vervangen (inclusief remblokken) om ongelijke remming te voorkomen.

Soorten remschijven

Er zijn massieve en geventileerde remschijven, deze hebben geperforeerde schijven en hebben een betere warmteafvoer waardoor ze minder snel te heet worden. Massieve remschijven werden vroeger veelal gebruikt op kleinere, lichtere auto’s met weinig vermogen. Tegenwoordig zien we steeds vaker geventileerde remschijven, met name op de vooras.
Daarnaast zijn er ook keramische remschijven waarbij, in tegenstelling tot normale schijven, het remvermogen gelijk blijft bij hoge temperaturen. En de schijven zijn veel lichter dan ‘gewone’ remschijven echter wel veel duurder.

 Onze werkplaats

Lees nuttige artikelen in onze werkplaats!

Waarom kiezen voor Autoprofi Hoogeveen?

Om deze redenen kies je voor Autoprofi Hoogeveen:

Vragen?

Twijfel je nog, heb je vragen? Ons team met specialisten staat voor je klaar!

Vervangen onderdelen

Wij kunnen alle onderdelen van auto of camper vervangen.

Problemen met je auto

Wij verzorgen de vakkundige oplossing van jouw autoproblemen

Direct contact

Heb je vragen of wil je meer weten? Neem gerust contact met ons op.

of bel met 0528 23 15 33